به گزارش زانانیوز به نقل از روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران- منطقه غرب؛ رئیس واحد مهندسی تعمیرات خط منطقه غرب در این خصوص گفت: این اقدام با هماهنگی و برنامه ریزی های مدون در محدوده خروجی مرکز انتقال نفت پایطاق به طول 1250 متر در دستور کار قرار گرفت.
مهندس بهزاد خدادوست افزود: این خط لوله انتقال دارای قدمت بسیار بالایی است و تعویض این مقطع از خط نیز به دلیل فرسودگی و پس از اعلام گزارش خوردگی و عطف به نتایج پیگرانی هوشمند انجام شد.
وی با بیان این مطلب که عملیات قطع و وصل نهایی این مقطع پس از هماهنگی با کنترل تهران در زمان عدم بهره برداری از خط و با تلاش همکاران واحدهای نگهداری و تعمیرات خط، مهندسی خوردگی، ترابری و همچنین همکاری واحدهای HSE، بازرسی فنی و نیروهای بهره برداری این مرکز، با رعایت تمام موارد ایمنی و زیست محیطی و بدون هیچگونه ریخت و پاش مواد نفتی انجام شد؛ خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه ریزی به عمل آمده و با انجام حفاری محل های قطع و وصل، یک هات تپ 2 اینچ پیش از شروع عملیات نصب شد سپس برای انجام Tie-in (قطع و وصل) اقدامات لازم صورت گرفت.
وی تصریح کرد: در اجرای این اقدام به منظور رعایت اصول ایمنی و جلوگیری از ریخت و پاش مواد، میزان 50 هزار لیتر آب به خط تزریق شد که پس از اتمام عملیات، تمامی آب تزریق شده تخلیه شد.
رئیس نگهداری و تعمیرات خط منطقه غرب ادامه داد: پس از تخلیه آب به صورت معکوس در مرکز انتقال نفت پایطاق، نسبت به برش و جوشکاری یک سر جوش اقدامات لازم انجام گرفت سپس برش دو سر جوش خروجی تراپ و قبل از فنس ولو(شیر) بین راهی، خارج نمودن لوله قدیمی و جوشکاری یک سر جوش در خروچی تراب آن انجام شد.
مهندس خدادوست در ادامه سخنان خود، برشکاری و همچنین جوشکاری سه سر جوش در طرفین فنس والو، رادیوگرافی و انجام 5 سر جوش محل های قطع و وصل را از دیگر اقدامات انجام شده در این عملیات عنوان کرد.
وی ضمن تقدیر از تلاش ها و پیگیری های مدیر و معاونین فنی و عملیات منطقه از همکاری و تلاش همکارانی که در این عملیات حضور داشتند، قدردانی کرد و گفت: این عملیات طبق برنامه ریزی ها و پس از سه روز تلاش شبانه روزی و انجام جوشکاری های لازم بر روی خط لوله به اتمام رسید. سپس با هماهنگی کنترل مرکزی، خط مجدداً در مدار بهره برداری قرار گرفت.
مهندس فرهاد کریمی، رئیس مهندسی خوردگی منطقه غرب نیز در این خصوص گفت: این عملیات دارای دشواری های خاصی بود. برای ایمنی بیشتر، این مقطع از خط با استفاده از دستگاه نوار پیچ، نوار پیچی دو لایه انجام شد و همچنین برای حفظ پوشش لوله از آسیب های فیزیکی، نوار محافظ (راکشیلد) اعمال شد.
ثبت دیدگاه